Помощ - Търсене - Потребители - Събития
Пълна версия: Будизъм
Форум АБВ > Религии > Източни религии
Страници: 1, 2, 3, 4
Solly
В Будизма се говори за много действия, които носят отрицателна Карма.
Какво трябва да избягваме, за да не трупаме лоша Карма?
Какво трябва да правим, за да трупаме колкото може повече добра Карма?
...

За Кармата съветите на Буда са да се избягват десетте отрицателни действия: три на тялото, четири на речта и три на ума, а именно:

1. Отнемане на живот - убиване на живи същества, смъртоносни рани, разкървяване, нанасяне на удари и насилие, безмилостностен към живите същества.

2. Кражба - взема това, което не му е дадено; поема по пътя на кражбата на богатството, собствеността и имуществото на другите.

3. Сексуалното поведение - злоупотребявайки сексуално, изнасилване, изневеряване, прелюбодейство

4. Лъжа - в пълно съзнание говори лъжа за собствените си цели, за други цели или за някакви маловажни неща

5. Разделяща реч - говори злонамерено; интриганства, клюкарства, като повтаря на друго място какво е чул тук, за да раздели [тези хора] от другите, или повтаря на тези хора това, което е чул някъде, за да раздели [тези хора] от другите; по този начин той разделя тези, които са обединени, създател на разделения, който се забавлява на раздори, се радва на раздори, наслаждава на раздори, говори думи, които създават раздори, двуличник и ласкател.

6. Груби думи - вулгарни, хули, грубиански, болезнени за другите придружени с гняв

7. Празни приказки - говори в неподходящо време, говори какво не е факт, говори каквото не е безполезно, говори противно на истината, неразумни, неподготвени и неблагоприятни.

8. Алчност - ненаситен, незадоволен, пожелава и завижда за богатството и имуществото на другите, показва омраза към другите, злоба.

9. Злонамереност - той е яростен, ядосан, недобросъвестен, раздразнен, показва злонамереност и безразсъдство, желае злото на другите.

10. Погрешни възгледи - изкривено виждане, невежество.

Общият му съвет е не само тези действия да се избягват, но и активно да се прави обратното.


https://www.wisdompubs.org/book/middle-leng...saleyyaka-sutta

Riki
Не съм много запозната с Будизма, но вероятно иска да научи хората на нещо добро. А понякога така я подкарваме "през просото", че трябва сякаш, да има поставена ограничителна черта, която да ни държи....под контрол, че ако се премине, следва наказание (не е добре, лоша карма..). neprichom.gif

shining_stаr
Цитат(Solly @ 02/07/2018, 07:31) *
В Будизма се говори за много действия, които носят отрицателна Карма.
Какво трябва да избягваме, за да не трупаме лоша Карма?
Какво трябва да правим, за да трупаме колкото може повече добра Карма?
...

За Кармата съветите на Буда са да се избягват десетте отрицателни действия: три на тялото, четири на речта и три на ума, а именно:

1. Отнемане на живот - убиване на живи същества, смъртоносни рани, разкървяване, нанасяне на удари и насилие, безмилостностен към живите същества.

2. Кражба - взема това, което не му е дадено; поема по пътя на кражбата на богатството, собствеността и имуществото на другите.

3. Сексуалното поведение - злоупотребявайки сексуално, изнасилване, изневеряване, прелюбодейство

4. Лъжа - в пълно съзнание говори лъжа за собствените си цели, за други цели или за някакви маловажни неща

5. Разделяща реч - говори злонамерено; интриганства, клюкарства, като повтаря на друго място какво е чул тук, за да раздели [тези хора] от другите, или повтаря на тези хора това, което е чул някъде, за да раздели [тези хора] от другите; по този начин той разделя тези, които са обединени, създател на разделения, който се забавлява на раздори, се радва на раздори, наслаждава на раздори, говори думи, които създават раздори, двуличник и ласкател.

6. Груби думи - вулгарни, хули, грубиански, болезнени за другите придружени с гняв

7. Празни приказки - говори в неподходящо време, говори какво не е факт, говори каквото не е безполезно, говори противно на истината, неразумни, неподготвени и неблагоприятни.

8. Алчност - ненаситен, незадоволен, пожелава и завижда за богатството и имуществото на другите, показва омраза към другите, злоба.

9. Злонамереност - той е яростен, ядосан, недобросъвестен, раздразнен, показва злонамереност и безразсъдство, желае злото на другите.

10. Погрешни възгледи - изкривено виждане, невежество.

Общият му съвет е не само тези действия да се избягват, но и активно да се прави обратното.


https://www.wisdompubs.org/book/middle-leng...saleyyaka-sutta


Всичко това минава през личния опит и практика. Ако остане само на теория и на хартия...
Най-важното е да прекъснеш отъждествяването с ума и да го наблюдаваш, оттам се започва...

Има само един път, о, монаси, който води към пречистване на всички живи същества,
към преодоляване на мъките и скръбта,
към прекратяване на страданието,
към придобиване на правилния метод за постигане на нирвана,а именно четирите основи на концентрацията.
На този път о, монаси, монахът живее, съзерцавайки тяло в тялото усърден, прозорлив и бдителен, преодолял в този свят и страстния стремеж към него, и скръбта.
Той живее, съзерцавайки чувства в чувствата усърден, прозорлив и бдителен, преодолял в този свят и страстния стремеж към него, и скръбта.
Той живее, съзерцавайки съзнание в съзнанието усърден, прозорлив и бдителен, преодолял в този свят и страстния стремеж към него, и скръбта.
Той живее, съзерцавайки съзнание в съзнанието усърден, прозорлив и бдителен, преодолял в този свят и страстния стремеж към него и скръбта
/Сатипатхана Сутта/

...ето защо о, Ананда, бъдете светлина за себе си.
Бъдете убежище за себе си.
Не прибягвайте към никакво външно убежище.
Придържайте се неотклонно към истината като към светлина.

Придържайте се неотклонно като към убежище към истината.
Не търсете убежище в никой друг, освен в себе си.

И как, Ананда, един брат става светлина за себе си, убежище за себе си, не прибягва към никакво външно убежище, придържа се неотклонно като към убежище към истината и не търси убежище в никой друг освен в себе си? В отговор на този въпрос о, Ананда, нека всеки брат като обитава тялото си, така да се отнася към него, че да може, докато е на този свят и е усърден, внимателен и изпълнителен, да превъзмогва мъката, която се поражда от желанията на тялото.
И да може, докато е на този свят и е усърден, прозорлив и внимателен, макар и все още подвластен на усещанията, да превъзмогва мъката, която се поражда от копнежа, плод на нашите усещания.
И да може, като мисли, разсъждава или чувства, да превъзмогва мъката, която се поражда от копнежа, плод на представите, разсъжденията или чувствата
/Великата Нирвана/
Solly
thumbup.gif
Чудесно!
Благодаря!
happy.gif daisy.gif
Solly
Цитат
правилния метод за постигане на нирвана,а именно четирите основи на концентрацията.

Да, системата на Буда е практическа и има за цел да даде на човека знание за причината на страданията и да посочи път за тяхното преодоляване.

Това се постига чрез правилните възгледи и правилното поведение.

В Будизма се изискват правилни разсъждения, а не следване на догми. Следваш Будизма не само чрез вяра, но и защото си анализирал и си се убедил в тяхната достоверност.
krem-karamel
Практики! Това е метода. Разсъжденията водят до създаване на концепции, а целта всъщност е освобождаване от тях. Затова трябва учител (гуру), за да ти даде подходящите практики за теб.
shining_stаr
Цитат(krem-karamel @ 04/07/2018, 08:40) *
Практики! Това е метода. Разсъжденията водят до създаване на концепции, а целта всъщност е освобождаване от тях. Затова трябва учител (гуру), за да ти даде подходящите практики за теб.


В днешно време не е както в миналото. Няма нужда от външен учител, следваш вътрешното си ръководство.
външния учител може да ти купи храна и да ти я сготви, но не може да я изяде вместо тебе и да я смели в стомаха си.
shining_stаr
Цитат(Solly @ 03/07/2018, 23:14) *
thumbup.gif
Чудесно!
Благодаря!
happy.gif daisy.gif


worshippy.gif

да, нали? Голяма красота...
цялото нещо е практика на осъзнаване heart.gif sun.gif
krem-karamel
Цитат(shining_stаr @ 04/07/2018, 11:12) *
В днешно време не е както в миналото. Няма нужда от външен учител, следваш вътрешното си ръководство.
външния учител може да ти купи храна и да ти я сготви, но не може да я изяде вместо тебе и да я смели в стомаха си.


Чак се чудя какво да ти отговоря и има ли смисъл.
Без учител не знам докъде може да се стигне, но знам, че няма да е до просветление. Не знам защо реши, че само в миналото е било така. Естествено, той ще ти даде практиката, а ти ще я правиш. Все пак Буда е дал 84 хиляди учения и гуруто ще определи коя е подходяща за теб. След това следващата, следващата и т.н.
shining_stаr
Цитат(krem-karamel @ 04/07/2018, 12:55) *
Чак се чудя какво да ти отговоря и има ли смисъл.
Без учител не знам докъде може да се стигне, но знам, че няма да е до просветление. Не знам защо реши, че само в миналото е било така. Естествено, той ще ти даде практиката, а ти ще я правиш. Все пак Буда е дал 84 хиляди учения и гуруто ще определи коя е подходяща за теб. След това следващата, следващата и т.н.


А казах ли "без учител"? Казах без външен учител. Наистина няма смисъл да ми отговаряш, след като дори не четеш.
krem-karamel
Точно за външен учител говорех. Гуру, както се нарича.
shining_stаr
Цитат(krem-karamel @ 04/07/2018, 14:49) *
Точно за външен учител говорех. Гуру, както се нарича.


Добре, ще го кажа така: Учителят е един във всеки от нас и той е вътрешен, антарями.
Помисли: Буда е бил тук с тяло и е преподавал 40 години, научихме ли се?
След това дойде Исус пак в тяло и какво? Откогато свят светува са идвали и идват Учители на земята, имат хиляди ученици и последователи, а учим ли се? Към днешна дата продължаваме да тънем в невежество.
Ако ти сам не знаеш кое е подходящо за тебе, как външния човек, бил той и гуру, ще знае...?..
Искам да кажа, че от тебе зависи, не от Гуру.
Гуру не иска да ставаш зависим от него, ако искаш да се учиш, ще ти се даде метода и подходящото.
Solly
Цитат(krem-karamel @ 04/07/2018, 08:40) *
Практики! Това е метода. Разсъжденията водят до създаване на концепции, а целта всъщност е освобождаване от тях. Затова трябва учител (гуру), за да ти даде подходящите практики за теб.

Какви например практики, могат да доведат човек до осъзнаване?
Solly
Цитат(shining_stаr @ 04/07/2018, 17:49) *
Добре, ще го кажа така: Учителят е един във всеки от нас и той е вътрешен, антарями.
Помисли: Буда е бил тук с тяло и е преподавал 40 години, научихме ли се?
След това дойде Исус пак в тяло и какво? Откогато свят светува са идвали и идват Учители на земята, имат хиляди ученици и последователи, а учим ли се? Към днешна дата продължаваме да тънем в невежество.
Ако ти сам не знаеш кое е подходящо за тебе, как външния човек, бил той и гуру, ще знае...?..
Искам да кажа, че от тебе зависи, не от Гуру.
Гуру не иска да ставаш зависим от него, ако искаш да се учиш, ще ти се даде метода и подходящото.

Точно така!
Гуру може да даде насоките, може да даде поясненията.
И без гуру има достатъчно литература по въпроса.
Но вътрешното осъзнаване едва ли може да ти даде гуруто, ако ти не си готов за това.
Но когато си готов, учителят може само да ти помогне.
Но само с учител, нищо не става, ако човекът не е стигнал до състоянието на търсача.
Стигайки до там, той започва да търси не само навън, а най-вече навътре в себе си.
krem-karamel
Не го отричам. Практиките сами трябва да си ги правим, а ролята на гуруто е да ни казва какво да правим и как да го правим, за да постигнем целта.

В предишния си пост написах, че се чудя дали има смисъл да ти пиша, защото от написано от теб разбрах, че не следваш будизъм. Ако беше така, нещата които пиша щеше да ги знаеш и нямаше нужда да ги обяснявам.
Solly
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 07:29) *
Не го отричам. Практиките сами трябва да си ги правим, а ролята на гуруто е да ни казва какво да правим и как да го правим, за да постигнем целта.

В предишния си пост написах, че се чудя дали има смисъл да ти пиша, защото от написано от теб разбрах, че не следваш будизъм. Ако беше така, нещата които пиша щеше да ги знаеш и нямаше нужда да ги обяснявам.

А с какво по-точно се различават тези които следват Будизъм?
shining_stаr
Цитат(Solly @ 05/07/2018, 05:55) *
Точно така!
Гуру може да даде насоките, може да даде поясненията.
И без гуру има достатъчно литература по въпроса.
Но вътрешното осъзнаване едва ли може да ти даде гуруто, ако ти не си готов за това.
Но когато си готов, учителят може само да ти помогне.
Но само с учител, нищо не става, ако човекът не е стигнал до състоянието на търсача.
Стигайки до там, той започва да търси не само навън, а най-вече навътре в себе си.


worshippy.gif

Да.
Започва да търси, да практикува и прилага каквото може, и отгоре като видят, че работи по въпроса,
му се дава помощ по един или друг начин, Бог казва погледни ме с едното око, за да те погледна с двете sun.gif sun.gif heart.gif heart.gif heart.gif










krem-karamel
Цитат(Solly @ 05/07/2018, 05:51) *
Какви например практики, могат да доведат човек до осъзнаване?



Какво разбираш под осъзнаване?
shining_stаr
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 07:29) *
Не го отричам. Практиките сами трябва да си ги правим, а ролята на гуруто е да ни казва какво да правим и как да го правим, за да постигнем целта.

В предишния си пост написах, че се чудя дали има смисъл да ти пиша, защото от написано от теб разбрах, че не следваш будизъм. Ако беше така, нещата които пиша щеше да ги знаеш и нямаше нужда да ги обяснявам.


Не, не следвам будизъм, не следвам изобщо никакъв --изъм. biggrin.gif
А да обясняваш наистина няма нужда, след като още очакваш някой да ти казва какво и как да правиш.
krem-karamel
Цитат(shining_stаr @ 05/07/2018, 08:08) *
Не, не следвам будизъм, не следвам изобщо никакъв --изъм. biggrin.gif


Но пък много разбираш от будизъм. p.gif tongue.gif
Solly
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 08:05) *
Какво разбираш под осъзнаване?

Осъзнаването е пробуждане от илюзиите и заблудите с които хората се захранват от най-ранна възраст.
Solly
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 08:30) *
Но пък много разбираш от будизъм. p.gif tongue.gif

Търсачът на Истината "разбира" от всички религии, но не е сляп последовател на нито една от тях.
shining_stаr
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 08:30) *
Но пък много разбираш от будизъм. p.gif tongue.gif


Ти го каза. wavetowel2.gif
shining_stаr
Цитат(Solly @ 05/07/2018, 08:38) *
Търсачът на Истината "разбира" от всички религии, но не е сляп последовател на нито една от тях.


you`re the man.gif
Не е нужно, а и не е възможно да спазваш и прилагаш всичките 300 или там колкото са, правила в будизма.
Едно нещо ако прилагаш, да наблюдаваш ума и емоциите и да се научиш да ги владееш, а то това е и цялото му учение... и ще имаш много плод, както от 1 житено зърно излиза цял клас.

п. п. Търсачът на Истината ще го прекръстим на намирач sun.gif sun.gif sun.gif
krem-karamel
Цитат(Solly @ 05/07/2018, 08:32) *
Осъзнаването е пробуждане от илюзиите и заблудите с които хората се захранват от най-ранна възраст.


И аз това имах предвид, като написах, че трябва да се освободим от концепциите, които имаме, защото те определят моделите, по които реагираме в различните ситуации. Медитацията е един познат метод, за който не е нужен учител, но има по-специфични практики, които само учител може да даде. Без инициация от гуру не можем да ги правим, защото можем да си навредим.
shining_stаr
Цитат(Solly @ 05/07/2018, 08:32) *
Осъзнаването е пробуждане от илюзиите и заблудите с които хората се захранват от най-ранна възраст.


Ако разпознаеш илюзията като илюзия, тя изчезва.
и се появява реалността biggrin.gif
не е нужно да правиш нещо повече, не е нужно да знаеш кой си ти. Като знаеш кой не си,
реалността на това кой си изгрява от самосебе си в светлината на съзнанието.
Shade
Цитат(shining_stаr @ 05/07/2018, 03:13) *
Ако разпознаеш илюзията като илюзия, тя изчезва.
и се появява реалността biggrin.gif
не е нужно да правиш нещо повече, не е нужно да знаеш кой си ти. Като знаеш кой не си,
реалността на това кой си изгрява от самосебе си в светлината на съзнанието.

Приказки, приказки...
Ако си вярващ, не си в състояние да разпознаеш илюзията като такава. Вярата е като розови очила, възпроизвежда сивото цветно, т.е изкривено.
По-горе стана дума за осъзнаване. Накратко казано на осъзнатия е ясно, че да утвърждаваш или отричаш нещо, което е невидимо директно или неосезаемо индиректно, е празна работа. Залагайки на едното с вяра, правиш първа стъпка към фанатизъм или, фигуративно казано, ослепяване. Светът гъмжи от такива смехотворни слепци: вяра в Бог (някой от наличния набор, пуснат в обращение), вяра в Цар, вяра в Диктатор, вяра в Партия...
shining_stаr
Цитат(Shade @ 05/07/2018, 16:43) *
Приказки, приказки...
Ако си вярващ, не си в състояние да разпознаеш илюзията като такава. Вярата е като розови очила, възпроизвежда сивото цветно, т.е изкривено.
По-горе стана дума за осъзнаване. Накратко казано на осъзнатия е ясно, че да утвърждаваш или отричаш нещо, което е невидимо директно или неосезаемо индиректно, е празна работа. Залагайки на едното с вяра, правиш първа стъпка към фанатизъм или, фигуративно казано, ослепяване. Светът гъмжи от такива смехотворни слепци: вяра в Бог (някой от наличния набор, пуснат в обращение), вяра в Цар, вяра в Диктатор, вяра в Партия...


Тук се говори за осъзнаване, не за вяра.
а с този си пост само показваш, че нищо не ти е ясно...
Shade
Цитат(shining_stаr @ 05/07/2018, 09:06) *
Тук се говори за осъзнаване, не за вяра.
а с този си пост само показваш, че нищо не ти е ясно...

Грешиш.
Там вече се проговори за вяра. Което ти очевидно все още не си забелязала. Вяра като алюзия по отношение на "осъзнаването", споменато от теб.
Така че с този си пост ти не само показваш, но и потвърждаваш, че нищо не ти е ясно.
Solly
Цитат(krem-karamel @ 05/07/2018, 11:52) *
И аз това имах предвид, като написах, че трябва да се освободим от концепциите, които имаме, защото те определят моделите, по които реагираме в различните ситуации. Медитацията е един познат метод, за който не е нужен учител, но има по-специфични практики, които само учител може да даде. Без инициация от гуру не можем да ги правим, защото можем да си навредим.

Би ли пояснила какви са тези практики и за какво помагат те?
Solly
Цитат(Shade @ 05/07/2018, 16:43) *
Приказки, приказки...
Ако си вярващ, не си в състояние да разпознаеш илюзията като такава. Вярата е като розови очила, възпроизвежда сивото цветно, т.е изкривено.
По-горе стана дума за осъзнаване. Накратко казано на осъзнатия е ясно, че да утвърждаваш или отричаш нещо, което е невидимо директно или неосезаемо индиректно, е празна работа. Залагайки на едното с вяра, правиш първа стъпка към фанатизъм или, фигуративно казано, ослепяване. Светът гъмжи от такива смехотворни слепци: вяра в Бог (някой от наличния набор, пуснат в обращение), вяра в Цар, вяра в Диктатор, вяра в Партия...

Точно така! Но ние не говорим за вярващите, нито за вярата. А напротив, за пробуждане от всякакви вярвания, вери и вериги.
Шрито
Цитат(shining_stаr @ 05/07/2018, 10:07) *
you`re the man.gif
Не е нужно, а и не е възможно да спазваш и прилагаш всичките 300 или там колкото са, правила в будизма.
Едно нещо ако прилагаш, да наблюдаваш ума и емоциите и да се научиш да ги владееш, а то това е и цялото му учение... и ще имаш много плод, както от 1 житено зърно излиза цял клас.

Е не е баш тъй, в будизма има Четири благородни истини. С едната гола бдителност си за никъде, Шайни. wink.gif wink.gif
Точно за ни-къ-де. cool1.gif
Търсач
Една от, или може би най-древната форма на Самадхи в Праджняпарамита е траясамадхя (шунята самадхи, анимита самадхи, апранихита самдхи), които съответстват на трите врати на освобождението (трини, вимокша, мукхани).

Праджнапарамитопадеша дефинира апранихита като различаването че „не съществува нещо към което да бъде направено усилие“. Затова третата врата се нарича „вратата на безусилието“ или „вратата на безцелността“, или „вратата на безпосочността“. На някои места апранихита се превежда като „ненасочване на вниманието към“. Или просто „нети нети“. Популярната трактовка на апранихита е „непоставяне на обективна цел“, (това към което се стремите вие Сте, то Е, тук и сега в този момент, вкл. нирвана, безсмъртие и пр. – но това е популярната трактовка)

Втората врата „вратата на безформеността“ анимита е в различаването на несъществуването на форма (нимита), която може да бъде наблюдавана, но и във втората и в третата врати „несъществуването“ не е обектно, и затова в първата врата шунята която обикновено се превежда като „вратата на празнотата“ празнота е подвеждащ термин, (освен ако се третира като празнота от отделност). Шунята е(не е) нито съществуване, нито несъществуване.

Критерият за Истинност обуславя Форма, Съществувателност, Посока.
Критерият за Истинност е пречката за освобождаване от контекстуалност.
Самата истинност е(не е) нито форма, нито безформеност, нито съществуване, нито несъществуване, нито посока, нито липса на такава.

Източник
krem-karamel
За пречистване на кармата, за премахване на препятствията и други. Но това е Ваджраяна.
Solly
Цитат(krem-karamel @ 15/07/2018, 19:07) *
За пречистване на кармата, за премахване на препятствията и други. Но това е Ваджраяна.

Разбирам за какво, но попитах как, какви са практиките.
Какво трябва да се прави, за да се пречисти Кармата например?
Шрито
Цитат
За Кармата съветите на Буда са да се избягват десетте отрицателни действия: три на тялото, четири на речта и три на ума...

Буда говори за жаждата (тришна). Защото тя е причината за страданието. А вече какво разбират под "карма/-та" твоите учители, е съвсем отделен въпрос. wink.gif
Solly
Цитат(Шрито @ 08/08/2018, 11:09) *
Буда говори за жаждата (тришна). Защото тя е причината за страданието. А вече какво разбират под "карма/-та" твоите учители, е съвсем отделен въпрос. wink.gif

Много добре знам за какво говори Буда.
Но не разбрах кои са моите учители и какво казват те. neprichom.gif
Шрито
Твоите учители са тези, които говорят от името на Буда. Буда не е говорил за "кармата", както вече казах. Отрицателна, положителна - не я е споменавал, това го няма в неговото учение. Освен това не е правел предсказания, нито е хвърлял боб. Тия глупости са от някой модерен брадат "Буда". animatedwink.gif
Solly
Цитат(Шрито @ 09/08/2018, 23:21) *
Твоите учители са тези, които говорят от името на Буда. Буда не е говорил за "кармата", както вече казах. Отрицателна, положителна - не я е споменавал, това го няма в неговото учение. Освен това не е правел предсказания, нито е хвърлял боб. Тия глупости са от някой модерен брадат "Буда". animatedwink.gif


Ти да не би лично да си бил на неговите лекции, че знаеш какво точно е говорил?! misli.gif

Учението което е достигнало до нас, се основава на Закона на Карма, което е взаимствано от източните концепции за този Космически закон.
Буда е търсел първопричината за страданието и пътищата за освобождаване от него.

" Основното вътрешно определение на кармата е запазването на закона за доброто в действията на съществата, едно своеобразно развитие на идеята за доброто, чиито следствия са битието на Вселената (Бхаджаналока) и съществата, които я населяват.
Ако възгледите се обобщят, нарушаването на всеобщия закон на света е нарушаване на закона на доброто (кушала), а нарушаването на закона на доброто е нарушаване и на закона на битието (бхава). Това нарушаване разрушава битието. Следствието, ответната реакция на това нарушаване е възстановяването. Битието възстановява себе си, вътрешната си “битийна структура” и това възстановяване е своеобразното “добро” на битието. Доброто тук няма морален смисъл, то следва да се мисли като запазване на действителното (проявено и непроявено), запазване на истинната реалност. В този смисъл доброто е истината на действителното, истината на реалното, истински съществуващото, било то проявено или непроявено. Всяко нарушаване на закона на доброто е нарушаване и на неговото следствие - закона на битието на света.
Как може да се наруши всеобщия закон на доброто и следователно на битието? Причината на нарушаването на закона на света е в неведението, незнанието и респективно в нежеланието за знание, във “враждебността” към познание. Свободната воля може да се прояви истински единствено в стремежа към познание и знание. Там човек е напълно свободен. А според будизма това е правилното осъзнаване на истината за страданието, правилното осъзнаване на пътя, по който, ако се тръгне страданието може да бъде прекратено.
...
Будистката доктрина определя два вида съществувания - добри и лоши. Човешкото съществувание е добро съществувание. Именно поради това желанието за познание, размишление и спасение е свойствено за това съществувание. Никое друго желание не е напълно свободно от властта на съдбата и нравственото определение. То следва да е нравствено определено. Ако човек желае нещо много силно и не може да го постигне или чувства, че постигането му е “нежелано от съдбата”, той все пак би могъл да продължи напред към желанието си. Но тогава съдбата непременно ще го изправи пред избора между доброто и злото. Той трябва да избере. С други думи колкото повече свободната воля става действителна, толкова повече тя е провокирана от съдбата. Защото много пъти това, което не ни се отдава е свързано именно с подобен избор и подобен компромис.
Изборът винаги има два аспекта - съзнателен и безсъзнателен. Съзнателният е личният избор. Безсъзнателният е колективният. Той генерира “генетичната карма”, “кармата на рода”, “кармата на страната”, „кармата на света“, “кармата на пространството, в което си (държавата в която си се родил)”, “кармата на времето, в което живееш”.[5]

http://cebudiz.blogspot.com/2017/06/blog-post.html
Шрито
Няма будизъм в това. Нито грам.
Solly
Цитат(Шрито @ 10/08/2018, 14:58)
Няма будизъм в това. Нито грам.

Тогава нека чуем примери от истинския Будизъм...
Къде например Буда отрича Кармата?
Шрито
Например в Първата благородна истина. Там няма и думичка за „Карма_та”.
Втора благородна истина - няма.
Трета - пак няма. Още примери да давам ли?
Solly
Цитат(Шрито @ 11/08/2018, 00:12) *
Например в Първата благородна истина. Там няма и думичка за „Карма_та”.
Втора благородна истина - няма.
Трета - пак няма. Още примери да давам ли?

Ти май си стигнал само до Първата благородна истина.
Но не стигаш до следващите стъпки, а това са причините и следствията.
Т.е. Колелото на Самсара, което се състои от породените от теб причини и следствията които се образуват от тях, за да се задвижи Колелото на Самсара. т.е. кармичното колело.
Шрито
В никоя от Четирите го няма това. Послушай ме, с будизма съм на ти.
Solly
Цитат(Шрито @ 11/08/2018, 22:18) *
В никоя от Четирите го няма това. Послушай ме, с будизма съм на ти.

Все още чакам да дадеш цитат от Буда, от който да се вижда, че той отрича Кармата и Прераждането.
Шрито
Не съм казал, че ги отрича. Просто не присъстват в учението му, както ти се струва на теб. wink.gif
Нека бъдем откровени, будизмът ти е пълна мъгла. wink.gif
Повтаряш разни ошови откровения, които обаче не вършат работа пред един истински познавач на будизма. grin.gif
Solly
Цитат(Шрито @ 12/08/2018, 10:38) *
Не съм казал, че ги отрича. Просто не присъстват в учението му, както ти се струва на теб. wink.gif
Нека бъдем откровени, будизмът ти е пълна мъгла. wink.gif
Повтаряш разни ошови откровения, които обаче не вършат работа пред един истински познавач на будизма. grin.gif

Напротив, цялото учение на Буда се основава на Закона на причината и следствието...а той в източните учения, е наречен Карма.

Но явно на теб думата Карма или Прераждане не ти допадат, за което трябва да си отговориш защо.

И повтаряш нещо, без да дадеш аргументи и цитати в подкрепа.
Шрито
Е какви цитати искаш, нали говорим за Благородните истини... а тях всеки ги знае.

Първата истина е за страданието. Раждането е страдание. Раздялата с приятното, събирането с неприятното... болестите, смъртта... Всичко това е страдание.

Втората истина ни казва, че има причина за страданието и тази причина е нескончаемата жажда - жажда за живот, жажда за власт.. за сетивни преживявания и т.н.

Третата истина е за прекратяването на страданието., на страданието може да бъде сложен край.

И четвъртата истина е за пътя, който води до прекратяване на страданието - правилен възглед и т.н. Или това е осемчленният благороден път, който води до освобожението, до нирвана.

Къде тук виждаш да се говори за "Карма_та"?!
Solly
Цитат(Шрито @ 12/08/2018, 11:54) *
Е какви цитати искаш, нали говорим за Благородните истини... а тях всеки ги знае.

Първата истина е за страданието. Раждането е страдание. Раздялата с приятното, събирането с неприятното... болестите, смъртта... Всичко това е страдание.

Втората истина ни казва, че има причина за страданието и тази причина е нескончаемата жажда - жажда за живот, жажда за власт.. за сетивни преживявания и т.н.

Третата истина е за прекратяването на страданието., на страданието може да бъде сложен край.

И четвъртата истина е за пътя, който води до прекратяване на страданието - правилен възглед и т.н. Или това е осемчленният благороден път, който води до освобожението, до нирвана.

Къде тук виждаш да се говори за "Карма_та"?!

Значи само това знаеш от учението на Буда!
Шрито
Ами това е учението на Буда. Благородните истини. Имаме:

1. Запознаване със самсара.
2. Причината за обвързаността (робството).
3. Ниродха (Йога).
4. По-разширено представяне на Йога (до постигане на нирвана).

Ето, напълно завършено учение. Представи си само Буда да беше глупав като Ошо, и да беше почнал като него да описва всички възможни последствия от делата (карма)... Би било глупаво и ненужно. Да превръщаме това кратко и ясно учение (будизма) в съновник или хороскоп. Нека не принизяваме Буда до нивото на обикновена врачка! Ако имаш подобни "духовни" нужди, задоволи ги другаде, моля! Не на гърба на Буда!
Това е леката версия на нашия форум. За да видите пълната версия, моля натиснете тук.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.